چاپ کاتالوگ و بروشور

از روشهای کارآمد در رابطه با معرفی محصولات و خدمات به مصرف کنندگان و مشتریان، چاپ کاتالوگ و بروشور است. طراحی و چاپ کاتالوگ جذاب و متناسب از فاکتورهایی است که احتمال انتخاب شما توسط مشتری را بالا می برد. استودیو طراحی و چاپ اشل گرافیک خدمات ویژه ای در راستای طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور ( تک برگ، لتی و دفترچه ای، همراه با خط تا و صحافی و …) و نیز طراحی و چاپ فولدر یا کاور کاتالوگ ، به شرکتها، موسسات و سازمانهای محترم ارائه می نماید.

بروشور
بروشور

بروشور و کاتالوگ نماینده های شما در جایی هستند که شما حضور ندارید و وظیفه دارند به جای شما سخن بگویند و خدمات و محصولات شما را رسا و به درستی معرفی نمایند.
بروشور یا کاتالوگ نوعی مدیای تجاری چاپی است که دارای خصوصیات، مشخصات و کاربرد کلی کالاها و خدمات هستند که مصرف کننده را در انتخاب کالا ی بهتر و استفاده از خدمات شما یاری می رسانند.

کاتالوگ
کاتالوگ

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ مجموعه ی چاپی از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با اطلاعات جزیی لازم برای فروشنده مصرف کننده است.

کاتالوگ ها برای معرفی فهرست محصولات شرکتهای تولیدی و یا معرفی سرویس های شرکتهای خدماتی ارائه می گردند.
کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ می گردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ می گردد.
در طراحی بروشور باید توجه داشته باشیم که بروشور به دست مصرف کننده و کسی که در نهایت از محصول استفاده خواهد کرد می رسد.
طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ میباشد.
بروشورها در قطع های مختلف چاپ می شوند و اندازه ی استانداردی برای آنها تعیین نشده است، معمولا با توجه به محصول، بسته بندی و سایر فاکتورهاف اندازه ی بروشور انتخاب می شود. بروشورها معمولا لت دار یا منگنه ای هستند. مدل لت دار آن در حدود 2 یا 3 لت را داراست.

نکات طراحی و چاپ بروشور:

  •  از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.
  • نسبت نوشته ها کمتر از عکس ها باشد.
  • از ظاهر و رنگ های جذاب استفاده کنید تا مخاطب را به خواندن بروشور دعوت کنید.

مراحل چاپ کاتالوگ:

  • عکاسی از محصولات
  • طراحی کاتالوگ
  • چاپ کاتالوگ
  • روکش
  • برش
  • صحافی کاتالوگ

عکاسی کاتالوگ

در عکاسی باید توجه داشت که محصول به بهترین وجه خود نشان داده شود، نور به گونه ای باشد که بافت، خطوط و تمام جزییات محصول را نمایش دهد و تصویر رسا و واضح باشد تا تصور غلطی در ذهن مخاطب ایجاد نکند.

طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ باید تصاویر در اولویت باشند و نوشته ها حول محور تصاویر قرار گیرند. نوشته ها باید کم، ریز، واضح و با اطلاعات کافی باشند. لی اوت کلی کاتالوگ از عوامل جذابیت بصری برای مخاطب است که موجب می شود مخاطب کاتالوگ را در دست گرفته، ورق بزند و پیش خود نگه دارد.

چاپ کاتالوگ

برای چاپ کاتالوگ باید اندازه مناسب انتخاب شود. در چاپ CMYK باید از جابجایی رنگ ها پرهیز شود و ناظر چاپ باید با دقت بر چاپ کار نظارت داشته باشد، چرا که کاتالوگ معرف محصولات یک کمپانی است و چاپ کاتالوگ به طور ناخوداگاه کیفیت محصولات و خدمات کمپانی را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

روکش

برای کاتالوگ ها و به خصوص برای جلد کاتالوگ حتما باید از روکش استفاده شود، جلد معمولا نسبت به صفحات داخلی ضخامت بیشتری دارد و از کاغذ با گرم بالاتر استفاده می شود. نوع به صرفه ی جلد، کاغذ 300 گرم با روکش های مختلف است که چون در فرم عمومی قرار می گیرد به صرفه تر است.

برش

اگر کاتالوگ با فرم ساده طراحی شده باشد، برش فقط برای جدا کردن کار از کارهای دیگر است، اما اگر فرمی خاص داشته و خارج از قطع های مستطیل و مربع طراحی دشه باشد لازم است برای برش قالب تهیه شود و کاتالوگ در مرحله ی برش قالب می خورد که اصطلاحا آن را ضرب قالب می نامند. هزینه ی فرم های خاص خیلی بیشتر از فرم های ساده است.

صحافی

کاتالوگ پس از انجام تمام مراحل، در مرحله ی صحافی خط تا می خورد، تا می شود، بسته به تعداد برگ ها، منگنه یا چسب می خورد و به صورت نهایی کتابچه ای که باید به دست مشتری برسد در می آید.

کاتالوگbrochure02  brochure01